Visuaalinen osaaja pistää maailmaa järjestykseen

Visuaalinen osaaja pistää maailmaa järjestykseen

Graafinen suunnittelija Pauliina Paijola uskoo visuaalisuuden voimaan. Pauliinan yritys Paupai Design tarjoaa yrityksille luovia visuaalisia ratkaisuja, joiden avulla sanoma nousee selvemmin esille.

Paupai Design kuvituksia

Visuaalisuus tuo tolkkua

Pauliinan missio on tehdä yritysten viestinnästä selkeämpää: ”Maailma olisi sekavampi ilman visuaalisen viestinnän tekijöitä.” Nykyajan informaatiotulvassa markkinoinnin ja viestinnän selkeys ja ymmärrettävyys ovat tulleet entistäkin tärkeämmiksi.

Visuaalinen viestintä auttaa tuomaan olennaiset asiat paremmin esiin ja sen avulla voidaan jäsennellä asiakkaille tärkeää informaatiota. ”Kun saa kaikki elementit loksahtamaan paikoilleen ja pääsee näkemään lopullisen tuotteen, se on hieno tunne”, Pauliina huokaa.

Visuaalisuus on ollut osa Pauliinan elämää jo pienestä pitäen. Äiti työskenteli mainosalalla, ja Pauliina piirteli mielellään jo lapsena. Luovalla alalla ja graafisessa suunnittelussa häntä viehättää se, että pääsee konkreettisesti luomaan uutta.

Bisnesälyinen graafikko

Valmistuttuaan Haaga-Heliasta mainonnan ja yritysviestinnän tradenomiksi Pauliina työskenteli useamman vuoden graafisena suunnittelijana kunnallisessa yrityksessä ja teki samalla graafikon töitä myös sivutoimisesti omalla toiminimellä. Myöhemmin hän ryhtyi pyörittämään yritystään täysipäiväisesti.

Pauliinan mukaan yksityisyrittäjäksi hyppäämistä auttoivat suuresti Haaga-Heliasta saatu liiketoiminnan tuntemus sekä käytännön opit, jotka antoivat varmuutta oman yrityksen pyörittämiseen: ”Kukapa olisi uskonut, kuinka paljon kirjanpidon kursseista onkaan ollut hyötyä näin jälkikäteen!”

Yritysviestinnän ja mainonnan teoreettinen tuntemus tukee myös visuaalisia ratkaisuja. ”Teorian avulla pystyn perustelemaan asioita syvemminkin kuin vain, että ’tämä näyttää kivalta’. Osaan selittää asiakkaille, että valinnoille on myös markkinoinnillinen peruste”, Pauliina kertoo.

Visuaalinen ilme hukassa

Pauliina kokee, että suomalaisessa yritysmaailmassa visuaalisuuteen kannattaisi panostaa merkittävästi enemmän. Yhdenmukaisen tyylin puute on varsin yleinen ongelma. Yrityksen julkaisut ja muu viestintä voivat vaihdella ulkoasultaan paljonkin eikä aina ymmärretä, miten se vaikuttaa mielikuvaan.

”On vähän sen näköistä ja tämän näköistä. Visuaalisuus on oleellinen osa brändiä ja viestintää tulisi aina suunnitella kokonaisuutena. Paraskin tuote voi menettää mahdollisuutensa, jos viestinnästä ei tehdä ammattimaisen näköistä”, Pauliina varoittaa.

Luova toimisto Krean ständi ”Luova työ tarvitsee tekijät” Haaga-Helian Tulevaisuusfoorumissa Pasilan Tapahtumatorilla 15.3. Tervetuloa tutustumaan luovan alan tekijöihin ja palveluihin!

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi