Pitchauksen 3 kultaista sääntöä

Pitchauksen 3 kultaista sääntöä

Menikö jauhot suuhun? Jäikö työpaikka taas saamatta?

Yksi työnhakijan tärkeimmistä taidoista on itsensä ja omien kykyjensä myyminen, eli itsensä pitchaaminen. Jokainen meistä on luultavasti ainakin jonkinasteisesti tietoinen omista vahvuuksistaan ja heikkouksistaan, mutta jostain syystä työhaastatteluun suuntaaminen saattaa silti tuntua kuin olisi Leijonan luolaan astumassa ilman minkäänlaista valmistautumista.

Pitchauksen on tarkoitus olla lyhyt ja ytimekäs itsensä tai tuotteensa esittely. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta tällainen esilläolo voi olla meille suomalaisille valitettavan vaikeaa. Ehkä olemme niin tottuneita vaatimattomuuteen, että itsemme kehuminen tuntuu kankealta.

Näillä vinkeillä voit kuitenkin aloittaa polkusi kohti tehokasta pitchiä.

1. Innosta ja vakuuta

Hyvä pitchaus alkaa jo ennen kuin avaat suutasi. Innokas ja avoin ensivaikutelma on ensimmäinen askel kohti luontevaa ja vakuuttavaa esiintymistä.

Hymyile, katso silmiin ja ole aidosti läsnä. Tunne aiheesi ja usko itseesi, koska jos et itse toimintaasi usko niin ei siihen usko kukaan muukaan.

2. Tuo esiin omat vahvuutesi

Pelkkä innokkuus ei työhaastattelussa riitä. Pidä huolta, että tuot esille omat ainutlaatuiset vahvuutesi. Älä pelkää kehua itseäsi tai käyttää konkreettisia esimerkkejä.

Omien vahvuuksiensa ja potentiaalisen työpaikan tarpeiden yhteensopivuutta on myös hyvä miettiä. Jos olet ostamassa porakonetta, et todellisuudessa tarvitse poraa, vaan reiän seinään. Mikä on se todellinen tarve, johon sinä tarjoat hyödyllisen ratkaisun?

3. Kerro tarina

Potentiaalisia kokelaita hakeva haastattelija saattaa kuulla yhden päivän aikana lukuisia pitchauksia, niin hyviä kuin huonoja. Siksi on tärkeää erottua massasta.

Aseta itsesi kuulijan asemaan ja mieti, miten jätät pysyvän vaikutelman. Yksi hieno keino tähän on tarinallisuus. Esitä pitchauksesi tarinan muodossa, tai tuo siihen jonkinlaisia tarinallisia elementtejä. Tarina koukuttaa kuulijan heti alussa, herättää todennäköisemmin tunteita ja jää paremmin mieleen.

 

On tärkeää muistaa, että hyvä pitchaus on huolellisesti etukäteen suunniteltu ja harjoiteltu, ytimekäs ja oivaltava kokonaisuus. Raudankova ammattilainen on kuitenkin aina valmiudessa, sillä ikinä ei tiedä, koska sopiva tilanne osuu kohdalle. Usein puhutaan niin sanotuista hissipuheista, joiden tarkoitus on vakuuttaa kuulijansa jo lyhyen hissimatkan aikana. Muista siis kaiken varalta pitää omat vahvuutesi aina mielessä!

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi