Miten päästä mediaguruksi mediagurun paikalle?

Miten päästä mediaguruksi mediagurun paikalle?

Krea Oscars -alumniehdokkaamme Tuomo Sinkkonen avasi meille hieman taivaltaan eri medioiden parissa työskentelystä. Tuomo päätti aikoinaan suuntautua mainonnan ja yritysviestinnän opintoihin, koska numeroiden pyörittely ei häntä kiinnostanut. Mainonnan opinnoissa häntä kiinnosti mahdollisuus päästä töihin mainostoimistoon ja suunnittelemaan itse mainoksia.

Harjoittelusta seurasikin pidempi urakka

Noin vuosi ennen valmistumistaan Tuomo pääsi harjoittelijaksi mediatoimisto Virta Mediacommunityyn, ja ura jatkuikin siellä peräti neljän vuoden ajan. Tuomo työskenteli tuolloin pääasiassa TV- ja radio- ja elokuvakampanjasuunnittelun parissa.

Muutama vuosi sitten Tuomo otti seuraavan askeleen mediagurun polullaan ja siirtyi nykyiselle työnantajalleen Dentsu Aegis Networkille.

”Ei todellakaan sitä, mistä opiskelijana haaveilin”

Dentsulla Tuomon työhön on kuulunut asiakkaiden TV-, online video-, radio- ja leffakampanjoiden suunnittelu osana isompaamediakokonaisuutta. ”En siis varsinaisesti koskaan päätynyt suunnittelemaan miltä mainokset näyttävät, vaan pikemminkin sitä, mitä mediavälineitä apuna käyttäen asiakas tavoittaa halutun kohderyhmän parhaiten.”

Tuomon nykyinen työ pohjautuu hyvin vahvasti tunnuslukujen sekä budjettien optimointiin. Ei siis laisinkaan sitä numerotonta arkea, mistä Tuomo opintojen aikana haaveili. Kaduttaako?

”Ei kaduta lainkaan”, Tuomo toteaa. ”Olin ensimmäiset neljä vuotta Virrassa aivan mielettömän rautaisessa opissa. Se antoi huikean pohjan. Urapolulla vastuu ja oma rooli tiimissä on kasvanut.”

Tuomo on juuri nimitetty koko Dentsu Aegis Networkin Suomen toimiston Video Product Manageriksi, mikä tarkoittaa että hän vastaa koko konsernin videosuunnittelun kehittämisestä. Urasuunnitelmat siis muokkautuvat ja muuttuvat matkan varrella ja Tuomon mukaan lopputulos on ollut vieläkin parempaa kuin mitä alun perin kuvitteli!

Tuomon vinkit mediaguruiksi pyrkiville

1. Ole aktiivinen ja oma-aloitteinen

Tätä ei voi korostaa liikaa. Kannattaa osoittaa oma-aloitteisesti kiinnostusta alaa ja siihen liittyviä asioita kohtaan aina työnhakutilanteesta lähtien. Ja varsinkin siinä vaiheessa kun pääsee harjoittelupaikkaan. Hyvät ja ahkerat tyypit pääsevät pitkälle, se on varma!

2. Mediatoimistotyö vaatii tarkkuutta ja kokonaisuuksien nopeaa haltuunottoa

Excel on oikeasti hyvä kaveri – kannattaa opetella sen salat kunnolla!

3. Verkostoidu!

Mediatoimistotyössä pääsee jo ihan arjessakin paljon tekemisiin eri sidosryhmien (asiakkaat, eri mediat, mainostoimistot) kanssa. Kannattaa ottaa tästä kaikki irti ja jäädä jollain tavalla ihmisten mieleen. Niin, ja kyllä täällä bileitäkin riittää harva se viikko!

Kiitos Tuomo, kun jaoit guruuttasi meille krealaisille!

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi