KreaINNO: ideasta innovaatioon

KreaINNO: ideasta innovaatioon

Nyt kun joulu on jo kulman takana ja tämän syksyn krealaisten ponnistelut pikkuhiljaa paketissa, on hyvä hetki vilkaista taaksepäin kuluneeseen syksyyn.

Meidän osaltamme koko homma lähti käyntiin elokuun lopulla, jolloin luokkaan oli koottu tupa täyteen markkinoinnin, journalismin ja tietojenkäsittelyn opiskelijoita. Heti ensi metreillä porukka jaettiin monialaisiin tiimeihin, joissa kovalla työllä, hullulla luovuudella ja koutsaavien opettajien ohjauksella oli tarkoitus pusertaa syksyn aikana ulos uusia ideoita, innovaatioita ja näkökulmia toimeksiantajille.

Apuja ideointiin ja mutkia matkassa

Vaikka ideointi onkin osittain mielikuvitusta ja vapaata tajunnanvirtaa, on sen avuksi kehitetty myös työkaluja. Ja onneksi on, sillä jokainen voi itse kokeilla kuinka helppoa on lähteä ilman apukeinoja ideoimaan jotain uutta ja lennokasta. Muutamien kanvaasimallien ja konseptikuvausten työstämisen jälkeen aloimmekin pikkuhiljaa hahmottaa mitä tulisimme syksyn aikana tekemään.

Kuten yleensä, tälläkään kertaa luova prosessi ei ollut ihan yksinkertainen. Alkusyksyn ajan kehittelimme ideaa, jonka kuitenkin päätimme muutaman muuttujan jälkeen kuopata. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että reilun kuukauden työskentelyn jälkeen olimme jälleen lähtöpisteessä. Tietenkin sillä erotuksella, että myös deadline oli reilun kuukauden lähempänä.

Uuteen nousuun!

Loppujen lopuksi saimme kuin saimmekin projektimme ajallaan valmiiksi ja esiteltyä, eikä palautekaan ollut hullumpaa. Ja eihän se lopulta vaatinutkaan kuin yhden hylätyn idean, kasan kanvaaseja, hieman hetkellistä epätoivoa, uutta intoa, sujuvaa tiimityötä, rutkasti luovaa ajattelua ja ripauksen realismia.

Kurssin varrella opimme miten alustavasta ideasta jalostetaan toteutuskelpoinen konsepti. Harva projekti sujuu alusta loppuun juuri niin kuin oli ajateltu, joten varsin opettavaista oli myös ongelmien kohtaaminen. Lopputulos viime kädessä ratkaisee, ei se kuinka monta mutkaa teimme matkalla.

Nyt kun palautuksesta on kulunut tovi ja luovaa prosessia on saatu hetki sulatella, alkaakin herätä kysymys: mitä seuraavaksi innovoitaisiin?

 

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi