Henkilöbrändin rakennus – 5 vinkkiä

Henkilöbrändin rakennus – 5 vinkkiä

Pääsimme haastattelemaan kahta merkittävää henkilöbrändin asiantuntijaa: Katleena Kortesuota ja Heli Sirkiää. Tässä sinulle asiantuntijoiden vinkit vahvan henkilöbrändin luomiseen.

1. Tunne oma henkilöbrändisi

Henkilöbrändin rakennus lähtee itsensä tuntemisesta. Lähde liikkeelle arvoistasi ja mieti, mitä haluat viestiä muille. On tärkeää tutkiskella itseään jatkuvasti, jotta voi ymmärtää, miksi toimii tietyllä tavalla. Persoonallisuustestit voivat toimia apuna henkilöbrändin rakennuksen alkuvaiheissa. Omien vahvuuksien lisäksi täytyy tuntea myös ammatilliset kasvunpaikat, jotta pystyy kehittymään jatkuvasti.

 

 

Katleena Kortesuo antoi esimerkkinä ylläolevan kartan, jonka avulla voit tunnistaa itsestäsi ne ominaisuudet, jotka erottavat sinut muista. Kirjoita ylös 50 itseäsi kuvaavaa sanaa ja valitse niistä sopiva ja uniikki kokonaisuus, joka korostaa erityislaatuisuuttasi.

Katleenan esimerkissä vihreällä ja punaisella ympyröidyt asiat ovat kaikki yhtä lailla totta, mutta punaisella ympyröidyt ominaisuudet eivät vielä erottaisi Katleenaa muista suomalaisista naisista. Jo yhdenkin hiukan erityisemmän piirteen lisääminen voi tehdä brändistäsi uniikin.

2. Keskity omaan osaamiseesi

Mitä osaat hyvin? Mitä haluat tehdä tulevaisuudessa?

Mieti, millaisia tehtäviä haluat tehdä. Vaikka kokemusta ei olisikaan vielä paljoa kertynyt, on tärkeää tuoda esiin omat mielenkiinnon kohteet. Todennäköisesti yritys, johon haet töihin, on näistä erityisen kiinnostunut. Pyri tekemään asioita, joita kohtaan tunnet intohimoa.

3. Tunne henkilöbrändisi kohdeyleisö

Henkilöbrändi ei ole julkkis. Tärkeintä on tulla tunnetuksi nimenomaan omalle kohderyhmälleen. Mikäli haluat rakentaa uskottavan asiantuntijabrändin, kerro tekemisistäsi muille, jaa oman alasi uutisia, ota kantaa ja keskustele oman kohderyhmäsi kanssa.

4. Viesti itsestäsi

Ole aito ja aktiivinen somessa ja tuo esille mielipiteitäsi. Luo profiili mahdollisimman moneen palveluun. Valitse kanavat sen mukaan, mikä tuntuu itsestäsi hyvältä. Esimerkkikanavia:
-LinkedIn
-Facebook
-Instagram
-Twitter
-Omat kotisivut
-Blogi/Vlogi
Portfolio eli työnäytekansio

5. Henkilöbrändin hyödyt

Nykyään työnteko on persoonavetoista. Vahvat henkilöbrändit voivat lisätä yrityksen kiinnostavuutta ja tuoda uusia asiakkaita organisaatioon. Tästä on hyötyä erityisesti myynti- ja asiantuntijatehtävissä. Voit pyytää suurempaa palkkiota, kun ihmiset tietävät ja tuntevat sinut timanttisena alasi ammattilaisena.

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi