Harrastuksesta tulonlähteeksi – Inspiroidu ammattimaisesta bloggaamisesta

Harrastuksesta tulonlähteeksi – Inspiroidu ammattimaisesta bloggaamisesta

Oletko sinä toteuttanut unelmasi? Marianne Sendenali teki omastaan totta. Hän teki itselleen bloggaamisesta ammatin.

Haaga-Heliassa liiketaloutta opiskelevalle Mariannelle bloggaaminen ei ole enää vain rakas harrastus. Nykyään hän tienaa sillä myös elantonsa. Oman bloginsa ohella Marianne auttaa yrityksiä kasvattamaan näkyvyyttään sosiaalisessa mediassa, ehdottaa asiakkaidensa blogikirjoituksille aiheita sekä etsii asiakkailleen sopivia yhteistyökumppaneita.

Marianne aloitti harrastuspohjaisen bloggaamisen jo 12-vuotiaana kirjoittamalla ikäisiään kiinnostavista aiheista, kuten kauneudesta ja liikunnasta. Opintojen alku käänsi bloggaamisessa kuitenkin uuden sivun. Haaga-Helian ”How to Start a Social Media Consultant Business” -kurssi, työskentely sisällöntuottajana sekä ensimmäisen asiakkaan löytyminen sytyttivät yrittäjyyden kipinän ja halun ryhtyä kirjoittamaan blogia ammattimaisesti.

Oppia ikä kaikki

Marianne on kehittynyt alkuajoiltaan rautaiseksi ammattilaiseksi. Bloggaaja on moniosaaja, joka tuntee seuraajansa – millaisia ihmisiä he ovat ja mikä heitä kiinnostaa. Trendien seuraaminen onkin merkittävä osa taustatyötä. Tämä antaa eväät kuvien, videoiden ja tekstien jälkikäsittelyyn. Täysin valmiiksi ei kuitenkaan koskaan tulla, vaan kuten muissakin ammateissa, ura on jatkuvaa uuden oppimista.

Parhaimmillaan blogiteksti opettaa molempia osapuolia – kirjoittajaa ja lukijaa. Se myös innostaa ja herättää keskustelua. Positiiviset kommentit lukijoilta auttavat jaksamaan niinäkin hetkinä, kun aiheiden keksiminen blogikirjoituksiin tuntuu tökkivän.

Ammattibloggaajat-palkintogaalassa-Harrastuksesta-tulonlähteeksi-Inspiroidu-ammattimaisesta-bloggaamisesta-blogi-Krea-fi
Marianne Sendenali (vasemmalla) ja Outi Toivola palkittiin Indiedays Blog Awards -kilpailun Vuoden inspiroivin muotiblogikategoriassa vuonna 2015.

 

Bloggaaja osuu omaan ja yrityksen maaliin

Suositut bloggaajat ovat loistavia yhteistyökumppaneita esimerkiksi kiireisille ja resurssipulassa oleville yrityksille. Sopivan bloggaajan kautta yritys tavoittaa kohderyhmänsä helposti. Seuraajien määrä ei kuitenkaan yksinään kerro yritysten halusta yhteistyöhön. Yritykset ovat ennen kaikkea kiinnostuneita siitä yhteisöstä, jonka blogin seuraajat yhdessä muodostavat.

Bloggaajat saavat tyypillisesti yritysten tuotteita vastineeksi niiden mainostamisesta. Tuotelahjojen sijaan Marianne on valinnut laskuttamisen työstään. Siinä hänen apunaan toimii Social Bluebook –verkkosivusto, joka auttaa arvioimaan kuinka paljon sosiaalisen median töistä voi laskuttaa. Hyvin toteutetusta blogiyhteistyöstä hyötyvät näin ollen aina molemmat osapuolet, niin bloggaaja kuin yrityskin.

Jos bloggaaminen ammattina on sinunkin unelmasi, toteuta se. Lopussa kiitos seisoo, tai aikaisemminkin.

 

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi