Haaga-Heliasta haaveiden ammattiin

Haaga-Heliasta haaveiden ammattiin

Susanna Flink tekee sisältösuunnittelijana Elisa Oyj:ssä työtä, josta nauttii täysillä.

Sisältösuunnittelija (Content Planner) Susanna Flinkin työtehtäviin kuuluu Elisan viihdepalveluihin liittyvä asiakasviestintä. Hän tekee esimerkiksi sähköisiä uutiskirjeitä ja tiedotteita sekä nostaa ajankohtaisia asioita web-sivuille.

”Jokainen päivä on erilainen: välillä työ voi olla vaikka lehdistötilaisuuksissa ”snäppäämistä”, kertoo Susanna. Ajan hermolla pysytteleminen ja muiden yritysten viestinnän seuraaminen on tärkeä osa luovaa työtä myös. Susanna nauttii työstään ja kokee olevansa oikealla alalla toteuttamassa itseään.

”Älä jää helppoihin juttuihin”

Susanna kehottaa hakeutumaan reippaasti sellaisillekin toimialoille, jotka eivät äkkiseltään vaikuta kaikkein mielenkiintoisimmilta. Hän on itse toiminut viestintähommissa myös muun muassa isännöinti- ja kiinteistöalalla. Alun pienen empimisen jälkeen hän solahti isännöinti- ja kiinteistömaailmaan vaivatta.

”Kun vaan pääsee sisään bisnekseen, niin yhtäkkiä aiemmin kuivalta vaikuttaneet asiat tuntuvatkin tosi mielenkiintoisilta. Taloyhtiön asioista minäkään en ennen tiennyt juuri mitään, mutta työn kautta opin viestimään niistä asukkaille ymmärrettävästi. Työssä oppii ihan valtavan paljon.”

Haaga-Helian alumni Susanna Flink1

Psykologiaa ja asiakasnäkökulmaa

Ihan itsestään selvää Susannan päätyminen juuri Haaga-Heliaan ei ollut. Ennen Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opintoja mielessä olivat pitkään sosiaalipsykologian opinnot valtiotieteellisessä.

”Haaga-Helia antoi lopulta enemmän kuin mitä olin ajatellut. Samat kognitiivisen dissonanssin teoriat kuin sosiaalipsykologiassa tulivat opinnoissa eteen, mutta paljon käytännönläheisemmin. Kiinnostus psykologiaan on helpottanut asiakkaiden saappaisiin menemistä”, pohtii Susanna.

Koulusta konkretiaa luovalle alalle

Suoraa hyötyä työelämään Susanna sai esimerkiksi opintojaksolta, jolla tehtiin somestrategioita. Graafisen suunnittelun kurssi sekä etenkin Photoshopin harjoittelu antoivat puolestaan avaimet visuaalisen ilmeen rakentamiseen.

Liiketoiminnallisen taustan ymmärtäminen on myös yritysviestinnän keskiössä. Sisältösuunnittelija ei tule toimeen pelkästään mainostekstejä kirjoittamalla, vaan hänen on ymmärrettävä myös liiketoimintaa ja sen tavoitteita. Juridiikan opitkaan eivät valuneet hukkaan, vaan niille on ollut käyttöä Susannan pohtiessa markkinointilupia ja muita lakisääteisiä asioita.

KOLME TÄRKEINTÄ asiaa sisältösuunnittelijan työssä:

  • Tiimityöskentely: Yhtäkään asiaa ei lopulta tehdä yksin. Koko ajan on tiimi mukana ja tukena.
  • Luovuus: Pyrin jokaisena päivänä luomaan jotain uutta, etten toistaisi itseäni.
  • Kielioppi: Oikeinkirjoitus ja tekstin hiominen. Yritän ihmisen kielellä kertoa asiakkaalle, miten palvelu toimii.
Susanna Flink mainonnan ammattilainen
Luova toimisto Krean opiskelijat Eeva, Laetitia ja Anne-Marie haastattelivat Susannaa.

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi