IAB Finland 20 vuotta – yhdessä oppimisen iloa

IAB Finland 20 vuotta – yhdessä oppimisen iloa

Me Luova toimisto Krean opiskelijat pääsimme mukaan toteuttamaan IAB Finlandin 20-vuotisjuhlaseminaaria, joka pidettiin Teatteri Forumissa 27.9.2017. Teimme graafista suunnittelua, sometimme, kuvasimme, haastattelimme ja videoimme. Tapahtuman tunnelma oli yhteisöllisen lämmin ja rento.

Paikalla juhlaseminaarissa oli laaja kaarti alan ammattilaisia ja huippuesiintyjiä. Seminaarin avasivat järjestön toiminnanjohtaja Birgitta Takala ja hallituksen puheenjohtaja Sini Kervinen.

Opitaan muilta ja opetetaan toisia

Juhlaseminaarissa esiintyivät IAB Europen CEO Towney Feehan, Finch Finlandin maajohtaja Antti Merilehto, startup-yrittäjä Pia Henrietta Kekäläinen, Kurion Jari Lähdevuori, Data Refineryn Sini Kervinen sekä Avauksen Henry Syvänen.

Esiintyjäkaartin mukaan teknologia kehittyy – mutta samalla myös vanhenee – vauhdilla. Tärkeintä ei siksi olekaan kaiken osaaminen, vaan uskallus yrittää ja onnistumisen kokemus.

IAB 20v paneeli

Merilehto kertoi tekoälyn olevan tämän hetken kuumin puheenaihe. Hän painotti, ettei tekoäly saisi olla pelkkiä ”tekoälyströsseleitä” koristamassa vanhaa kakkua. Sen sijaan kaivataan kokonaisvaltaisia uusia ratkaisuja. Merilehto muistutti myös, että ”vaikka teknologia kehittyy, ihmisten välinen kanssakäyminen ei katoa mihinkään.” Kurion Lähdevuori puolestaan painotti altruismin ja hyvän tekemisen merkitystä tulevaisuuden menestysreseptinä.

Syväsen mukaan teknologia muuttaa tapaa tehdä asioita. Tähän Kervinen lisäsi, että jatkuvaan organisaatiomuutokseen on totuttava ja työnteko on jatkuvaa oppimista: ”opitaan muilta ja opetetaan toisia”. Kaiken tekemisen sijasta yritysten kannattaa keskittyä ydinosaamiseensa ja kehittää sitä huippuunsa.

Digimarkkinointia voi oppia nuoriltakin

Kekäläinen nosti seminaarissa esiin meidän opiskelijoiden mielestä erittäin mielenkiintoisen kehityskulun. Hänen mukaansa olemme tilanteessa, jossa nuoret voivat olla asiantuntijoita ja ammattilaiset oppilaita.

Kekäläisen mukaan rohkeus kokeilla, yrittää ja epäonnistua ovat asioita, joita Suomen yritysmaailma kaipaa. Lisäämällä toimintaansa startup-maailmasta tuttua joustavuutta ja nopeatempoisuutta yritykset pystyvät paremmin kehityksessä mukana.

Kekäläinen muistutti myös, ettei kukaan meistä ole valmis, mutta jokaisella meistä on kyky oppia ja kehittyä: ”Ei haittaa, jos olen huono tänään. Jos opin joka päivä yhden asian, vuoden lopussa olen oppinut 365 uutta asiaa.”

Tuki digimuutokselle löytyy verkostoista

Tilaisuudessa jaettiin ensimmäisen kerran IAB:n Muutoksen tekijä -palkinto. Palkinnon sai jo yli 15 vuotta digimarkkinoinnin parissa toiminut Nordic Morningin toimitusjohtaja Jukka Sundquist. Sundquistin mukaan toimiala on muuttunut rajusti: ”Nyt digitaalisuus on kaikkialla, ja meidän yhteisönä on osattava toimia sen kautta.”

Juhlaseminaari osoitti, että IAB Finland tarjoaa mainiot puitteet organisaatiorajat ylittävälle yhteisölliselle tekemiselle. Monet yritykset ovat jo huomanneet, että osaamisen hakeminen ulkopuolelta rikastuttaa omaa toimintaa.

IAB Finland on tehnyt upeaa työtä digimarkkinoinnin edelläkävijänä ja suunnannäyttäjänä. Tähän kelkkaan on meidän alan opiskelijoiden ja tulevien asiantuntijoiden ilo hypätä mukaan. Kiitos IAB Finlandille upeasta seminaarista!

Katso videolta IAB Finland 20 vuotta -juhlaseminaarin tapahtumatunnelmat!

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi