Markkinointi ammattina: Panu Alanko brainstormaa ja multitaskaa

Markkinointi ammattina: Panu Alanko brainstormaa ja multitaskaa

Panu Alanko on 28-vuotias viestintä- ja markkinointialan ammattilainen. Rautainen ammattitaito huokuu Panun rauhallisesta tyylistä ja rikkaasta kielenkäytöstä. Panu asuu Helsingissä, opiskelee maisteriohjelmassa ja käy töissä. Vapaa-aikana Panu muun muassa veneilee, musisoi ja kokkaa.

Haaga-Helia avasi ovet unelma-alalle

Alun perin Panu haki lukiokavereiden kanssa porukalla kauppakorkeakouluun, jonka ovet eivät yrityksestä huolimatta auenneet. Pettymys haihtui kuitenkin nopeasti, kun opintopolku käynnistyi Haaga-Heliassa. Suoritettuaan opintoihin kuuluvan ensimmäisen työharjoittelun finanssialalla Panu päätti suuntautua mainontaan ja yritysviestintään.

Kolmesta vuodesta Haaga-Heliassa Panulla on vain hyvää sanottavaa: päteviä opettajia, kivoja opiskelukavereita ja hyviä kursseja. Hänen mukaansa Haaga-Helia tarjoaa laaja-alaisen liiketoimintaosaamisen sekä hyvän kontaktiverkoston.

Nykyinen työ viestintätoimisto Republic of Communicationsissa löytyi työharjoittelun myötä. Parhaillaan käynnissä olevat KTM-opinnotkin avautuivat lopulta Haaga-Helian tradenomitutkinnon sekä työssä hankitun kokemuksen avulla.

Panu Alanko haastateltavana koivumetsa

Pitää osata muutakin kuin markkinointia

Työharjoittelussa Panu sai käytännön ohjausta ja kokemusta nykyiseen työtehtäväänsä. Pienessä ja kasvavassa yrityksessä ei kahvinkeittäjää tai copywriteriä ole erikseen, vaan kaikki tekevät kaikkea. Nykyään Panun työnkuvaan kuuluu konsultointia ja projektinhallintaa, mutta myös tekstien ja sisällön tuottamista asiakkaiden tarpeisiin sekä median kontaktointia.

Panun mukaan työ vastaa hyvin mielikuvaa, joka hänellä oli alasta opiskeluaikoina. ”Kreaaminen” ja brainstormaaminen kuuluvat vahvasti työnkuvaan, mutta markkinointi ja viestintä vaativat paljon muutakin. Markkinointiviestintä ei ole pelkkää Mad Meniä, vaan alalle haluavan on oltava valmis tekemään kovasti töitä.

Työ markkinoinnin parissa on nopeatempoista, laaja-alaista ja vaihtelevaa. Republicissa Panu on päässyt hyödyntämään omia vahvuuksiaan: erityisesti kirjallinen ilmaisu on ollut aina hänelle luontevaa.

Työssä onnistumisen tunne tulee siitä, kun hyvät ideat ja sisällöt loksahtavat paikoilleen yhteistyössä asiakkaan kanssa. Innostavaa on myös päästä vaikuttamaan ihmisiin. Työssä joutuu jatkuvasti miettimään kuluttajien ostokäyttäytymistä, brändin luomia mielikuvia ja miten näihin pystyy vaikuttamaan.

”Markkinoinnissa ja viestinnässä yhdistyvät luovuus ja kädet savessa -tekeminen. Tässä työssä on pystyttävä pitämään monia lankoja käsissä”, summaa Panu.

”Nöyränä, mutta ei nöyristellen” – Panun viisi vinkkiä alalle aikoville

  • Mieti omaa juttuasi ja panosta rohkeasti siihen.
  • Digitaidot kuntoon! Analytiikkaosaamisella erotut joukosta.
  • Verkostoidu alan ihmisten sekä toisten opiskelijoiden kanssa – koskaan et tiedä, kuka tuleva kollegasi tai työnantajasi on.
  • Ole ylpeä siitä, mitä teet ja tunne vahvuusalueesi. Uskalla ottaa vastuuta ja ole oma-aloitteinen!
  • Kannattaa haastaa kokeneemmat ammattilaiset ja esimiehet – senioreilla on omat linssit päässä. Nöyränä, mutta ei nöyristellen.

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi